sábado, octubre 09, 2010

Ciudades que aprenden


Vale la pena leer el artículo Lessons in learning the future prosperity of CITIES escrito por Marcia Caines para entender que la transformación de las ciudades depende de una cierta condición o estado de ánimo más que de alguna fórmula tecnocrática elaborada en oscuro think tank.

Based on extensive research carried out in different cities worldwide, Tim Campbell’s seminar ‘learning cities’, provided valuable insights on how cities learn, transform and acquire knowledge for long-term prosperity, drawing lessons that may serve for cities like Torino. Campbell illustrated three case studies of cities that have succeeded in embedding knowledge into their hard (infrastructures and institutions) and soft infrastructures (culture and quality of life) for more efficient actions and effective lives, and therefore can be characterized as ‘learning cities’: Bilbao, Seattle and Curitiba.

Interestingly, these cities all have something in common: crisis. Even though each of these cities has adopted its own approach to learning, the recession was a key driver in their innovation process, prompting leaders to take action to foster the exchange of knowledge. Incidentally, each of these cities also formed a dedicated agency for the city.

El denominador común parece ser el enfoque open source, la idea de que a la ciudad la cambiamos entre todos. No por casualidad aparece la crisis como disparador para la búsqueda de consensos y como genésis del cambio. Luego, para cristalizar estos procesos, surge la posibilidad de crear agencias especializadas. De todos modos, tal como lo demuestra el caso de Bilbao, pesa más la convicción y la capacidad de liderar proyectos que sean realmente inclusivos.

PD: Creo que encontré el texto de Caines en el Twitter de Manu Fernández.

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